Ahad, 27 Mac 2011

KELEBIHAN DAN KEBAIKAN BAJA CAP HARIMAU



Menguatkan akar dan batang pokok, meningkatkan penghasilan buah serta dan tahan keguguran serta menambah berat hasil tani. Sesuai digunakan untuk semua jenis tanaman seperti sawit, sayuran, padi , kopi, koko, getah dan lain lain samaada ladang/kebun yang bertanah liat atau gambut. Dengan menggunakan baja cap Harimau anda dapat mengurangkan penggunaan baja kimia. Pokok-pokok mempunyai daya tahan penyakit dan serangan serangga perosak akan berkurangan. Perkara yang lebih penting ialah anda mendapat hasil yang bermutu, berkuantiti tinggi yang bebas dari bahaya penggunaan bahan kimia.
KANDUNGAN :
Kandungan Utama:
-        Nitrogen (N)
-          Phosporus (P)
-          Pottasium (K)
Kandungan tambahan:
-          Copper (Cu)
-          Iron (Fe)
-          Zinc (Zn)
-          Boron (B)
-          Manganese (Mn)
Kandungan sampingan:
-          Calcium Oxide (CaO)
-          Magnesium Oxide(MgO)
-          Sulphur (S)
  • Mengandungi bahan organik yang membantu memanipulasi tanah menjadi subur
  • Cara pengeluaran berbentuk butiran - setiap bijian mengandungi bahan utama, bahan sampingan dan bahan tambahan, untuk keseimbangan keperluan tanaman
  • Dapat menstabilkan tanah supaya sesuai dengan tanaman dan membolehkan tanaman menyerap baja dengan cepat dan sempurna.
  • Menambahkan kadar bakteria baik (EM) yang diperlukan oleh tanaman
  • Daya tahan serangan penyakit dalam tanah:- buruk akar , reput tunjang
  • Mengandungi potassium yang tinggi , berkeupayaan bertindak balas dengan nitrogen dan unsur mineral semulajadi utama bagi menjamin kesuburan tanah meningkatkan efisiensi organik sebagai penyedia unsur N,P,K, dan lain-lain Meningkatkan pH tanah, merawat tanah masam dengan mengubah struktur tanah dan dapat mengekalkan pH tanah dalam jangkamasa yg panjang
  • Menyuburkan tanah, memudahkan peredaran oksigen dalam tanah(gembur), penyerapan air&baja dengan lebih baik dan tahan lama. 
  • Menambahkan kehijauan daun dan lambat gugur dari penggunaan baja kimia.Sekiranya menggunakan baja kimia boleh dicampur dengan baja ini agar tidak kehilangan unsur-unsur penting yang boleh merosakan kesuburan tanah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan